Zoekmachine optimalisatie zoals de top 1% dat doet - page/one rotterdam
923
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-923,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode_popup_menu_push_text_top,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-12.0.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.2,vc_responsive

Zoekmachine optimalisatie zoals de top 1% dat doet

Zoekmachine optimalisatie op grote schaal. Niets maakt ons zo gelukkig als een opdrachtgever die het budget heeft om de concurrentie het nakijken te geven. Want anno 2019 is dat wat SEO is. Zonder budget is het praktisch onmogelijk om op zoekwoorden met een hoog volume langdurig hoog te ranken. Wij hebben de afgelopen jaren vanuit ons kantoor in Rotterdam zoekmachine optimalisatie voor de meest uiteenlopende bedrijven gedaan.

Wat hebben we gemerkt? Met een groot budget is praktisch alles mogelijk (en rendabel te krijgen). Met een klein SEO budget is het speelveld niet meer realistisch. En daarom is voor iedereen met een beperkter budget, deze long-read over zoekmachine optimalisatie een must.

Ik neem je mee langs onze complete werkwijze voor een grootschalig SEO project (€ 15.000,- tot € 40.000,-). Met een project van dergelijke omvang is het doel altijd de top 3 positie van een bepaalde set keywords te bereiken. Waarom dit een realistisch bedrag is, licht ik je hier verder toe.

Indien je op zoek bent naar een specifiek onderdeel van zoekmachine optimalisatie (of gewoon geen zin hebt om dit boekwerk volledig te lezen) kan je hieronder meteen van start. Van het zoekwoordenonderzoek tot het redirecten van oude relevante sites en linknetwerken.

In de basis, is SEO volgens ons op te delen in vier onderdelen. Hoe beter deze vier elementen worden geoptimaliseerd en elkaar weten te versterken, hoe hoger een website in Google kan komen.

Waarom wordt zoekmachine optimalisatie steeds belangrijker?

Dit gaat niet de zoveelste expertblog zijn waar je eerst een uitleg krijgt over wat SEO eigenlijk is (Wist je dat SEO alweer 30 jaar bestaat?). Het is namelijk niets meer dan het optimaliseren van een website en de daar omheen verzamelde elementen die invloed op de positie van diezelfde website in de zoekresultaten hebben. En dat zijn de zoekresultaten van Google (91 procent). Waar we je juist graag meer over willen vertellen, is waarom zoekmachine optimalisatie steeds belangrijker wordt.

verloop-cpc-sea-adwords

Bron: AdComm onderzoek 2019 SEA over 1000 Adwords accounts

Als je al enige tijd bekend bent met SEA (Search Engine Advertising), zal je ongetwijfeld bekend zijn met de CPCs van tien jaar geleden. De tijd dat voor enkele centen per klik geadverteerd kon worden via Google Adwords zijn helaas al jaren verleden tijd. Ook de afgelopen jaren nemen de gemiddelde kosten per klik (CPC) nog altijd sterk toe, waardoor het steeds minder interessant wordt om via Google te adverteren.

Sterke stijging kosten per klik Google Adwords

Het keyword ‘zoekmachine optimalisatie’ is hiervan een uitstekend voorbeeld. Op dit moment ligt de CPC op dit keyword rond de 5 euro. Fors, gezien het zoekvolume van 1600 per maand (KWFinder) op dit specifieke zoekwoord en de volumes op soortgelijke woorden waar een dergelijke campagne op aan kan staan.

Als we bij die 1600 blijven en van een CTR (Click Through Rate) op de hoogste bieder van gemiddeld 6% uitgaan (bron), zullen er rond de 96 clicks in de maand zijn, oftewel € 600,- per maand. Op jaarbasis zou een enkel zoekwoord als ‘zoekmachine optimalisatie’ dus € 7200 kosten.

De andere 94 procent? Daarvan klikt 9% op andere advertenties, 6% op afbeeldingen en 4% op video’s. De overige 71% van de ‘zoekers’ klikt op organische zoekresultaten.

Van die 71 procent, klikt maar liefst 30 procent op het eerste organische zoekresultaat. Waar er maandelijks 96 clicks komen op de eerste advertentie zijn dat er 496 op het eerste echte zoekresultaat. Als we er een bedrag aan zouden moeten hangen, zou de waarde van de eerste positie op ‘zoekmachine optimalisatie’ dus € 2976 per maand en € 35.712 per jaar zijn.

Aangezien de eerder benoemde CPC voor advertenties op dit zoekwoord € 6 per click is, kan je er dus van uitgaan dat de eerste plek dat ook financieel waard zal zijn. Helemaal als je meeneemt dat het mogelijk is om deze positie jaren vol te houden (oftewel, na 3 jaar waarde € 100.000+).

Maar dat bedrag zal absoluut niet in de buurt komen van de gemaakte kosten om op die eerste plek te komen. Hoeveel de website daadwerkelijk heeft geïnvesteerd om op dit specifieke zoekwoord op de eerste plek te scoren is slechts in te schatten. Wij schatten een bedrag a € 17.500 – € 20.000.

Dat het loont om op premium zoekwoorden het eerste organische zoekresultaat te zijn versus de hoogste bieder in Adwords, geeft de enorme waarde van SEO perfect weer.

Tegelijk optimaliseren voor conversie en experience

De betere zoekmachine optimalisatie bureaus hebben intern eigen SEO copywriters voor het schrijven van SEO-content, simpelweg omdat projecten op grote schaal zeer veel content nodig hebben om een relevant ‘netwerk’ om zich heen te creëren. De zogeheten 1 procent, zal altijd willen doelen op een contentstrategie waarbij rekening gehouden wordt met zogeheten CRO, oftewel Content Rate Optimization.

Met CRO bedoelen we het verhogen van de conversie op een website. Dit kan middels visuele onderdelen (UX) zijn maar ook door het schrijven van content met oog op het converteren van bezoekers tot leads of kopers. Wanneer er ten behoeve van zoekmachine optimalisatie content nodig is, kan een ervaren SEO copywriter in samenwerking met een CRO specialist productteksten voor beide doeleinden optimaliseren.

Veel van de benodigde SEO-optimalisaties worden uitgevoerd om de website voor Google én de bezoeker logischer te maken. Google probeert haar algoritmes steeds meer op een bezoeker te laten lijken met een specifieke zoekopdracht. Door websites te optimaliseren iedere bezoeker een logisch gebruikerspad te bieden, begrijpt Google een website ook beter.

SEO en CRO zijn beide arbeidsintensieve services waar meer technische onderdelen worden aangepakt dan velen op voorhand zouden vermoeden. Doordat SEO-projecten steeds vaker gecombineerd worden met CRO-werkzaamheden, worden meer optimalisaties in minder tijd gerealiseerd.

Google’s Algoritme anno 2019

Google laat zich zelden uit over factoren waarop haar algoritme gebaseerd is. De gemiddelde gebruiker zal het moeten doen met Google’s eigen omschrijving van het zoekmachine algoritme. Zo zegt het bedrijf onder andere;

Google Zoeken is in de loop van de tijd steeds verder ontwikkeld en daardoor hebben we onze algoritmen kunnen verfijnen om uw zoekopdrachten en de resultaten gedetailleerder te evalueren. Zo zorgen we ervoor dat onze services nog beter voor u werken.

Zoals altijd blijft Google vaag over welke onderdelen echt worden gebruikt om de posities van websites in de zoekmachines te bepalen. Wat het vooral nog nooit duidelijk heeft willen maken, is welke data er gebruikt wordt. Zo zou het klikpercentage van een zoekresultaat een van de belangrijkste factoren zijn, aangezien de ‘zoeker’ op basis van de titel en meta-beschrijving al kan zien of de pagina relevant is.

Waar ondertussen vrijwel iedere zoekmachine optimalisatie expert het over eens is, is dat Google vooral van websites verwacht dat bezoekers zo goed mogelijk antwoord krijgen op hun zoekopdracht.

De algoritmes zouden continu worden geoptimaliseerd om deze ‘gebruikers’ zo goed mogelijk na te bootsen als algoritme. Tientallen miljoenen zoekresultaten wordt namelijk nooit op geklikt, dus voor veel zoekresultaten is nog geen gebruikersdata aanwezig om de posities te bepalen.

Het algoritme is nog lang niet perfect

Als bijvoorbeeld een expert op het gebied van een specifiek onderwerp een artikel zonder enige SEO optimalisatie zou schrijven, zou het artikel in de ideale wereld op de eerste plek verschijnen. Het artikel voorziet de bezoeker namelijk van informatie van een expert binnen het desbetreffende vakgebied.

In de praktijk is het echter anders. Google is namelijk nog altijd niet in staat geweest hier consequent onderscheid in te kunnen maken. Een van de onderdelen die een normale tekst kan veranderen tot een SEO-tekst is het zoekwoordenonderzoek waarmee een tekst voor zoekmachines geoptimaliseerd wordt.

De Search Engine Ranking Challenge van Search Engine Journal is hier een goed voorbeeld van. Om deze challenge te kunnen winnen, moest een deelnemer met een nieuwe site op de eerste plek komen van een specifieke zoekterm. Meer dan 200 SEOs deden mee en de winnaar toonde nog maar eens aan hoe goed Google op het verkeerde been te zetten is.

Het lukte de winnaar namelijk om zijn website te vullen met nietszeggende Latijnse teksten en deze af en toe te vullen met zoekwoorden. Door vervolgens slim op linkbuilding en andere optimalisaties in te zeggen, lukte het om met een compleet irrelevante website op de eerste plek te komen.

In de praktijk zou een dergelijke website geen kans van slagen hebben omdat bezoekers de website als negatief zouden ervaren. Het laat wel zien dat het algoritme van Google verre van perfect is.

Door je bezoekers te begrijpen, leer je Google te begrijpen

Over het algemeen kunnen we stellen dat per zoekopdracht dat gerelateerd is aan een specifieke webpagina, de doelgroep achter deze zoekopdracht veelal een soortgelijk doel heeft. Iemand die op ‘zoekmachine optimalisatie Rotterdam’ of ‘seo bureau rotterdam’ zoekt, zal niet op zoek zijn naar een pagina over Facebook marketing.

Alhoewel de samenstelling van de doelgroep compleet kan verschillen, mag verwacht worden dat de benodigde informatie waar deze bezoekers naar op zoek zijn niet sterk zal verschillen.

Als opbouw naar het technischere deel van SEO is het belangrijk om te realiseren dat websites die op een overzichtelijke manier bezoekers 90 procent van de tijd van de juiste informatie kunnen voorzien, een positieve ervaring weet te bieden. In het geval van de zoekterm ‘seo rotterdam’, zal 90 procent van de bezoekers deze zoekopdracht ingevoerd hebben om meer informatie te krijgen over;

  • Het inhuren van een zoekmachine optimalisatie bureau (uit Rotterdam)
    • SEO Prijzen (pakketten e.d.)
    • Diensten
    • Cases (eerder werk)
    • Samenstelling team/omvang
    • Werkwijze
  • Werken bij een SEO bureau in Rotterdam
    • Merken waarmee het bedrijf samenwerkt
    • Samenstelling team/omvang
    • Vacatures
    • Locatie

Een enkele pagina zou in staat moeten zijn om deze doelgroepen van de juiste informatie te voorzien of eenvoudig te laten navigeren naar de pagina waar deze informatie wel te vinden is. Dit simpele voorbeeld is daarentegen anders dan een pagina gekoppeld aan het keyword ‘zoekmachine optimalisatie’, waar sterk uiteenlopende zoekdoelen achter de zoekopdracht kunnen liggen;

  • Globale bezoekers op zoek naar algemene informatie over SEO
  • Bedrijven op zoek naar een zoekmachine optimalisatie bureau
  • Beginnende SEOs zoekend naar specifieke onderdelen
  • Webmasters die zelf hun website willen optimaliseren
  • Concurrenten die willen achterhalen hoe deze website rankt

Voor dit soort algemene onderwerpen is het ingewikkeld om een pagina te maken die op 90 procent van de zoekopdrachten antwoord geeft. Toch is dit wat nodig is, aangezien Google zelden verschillende pagina’s van dezelfde website op een enkel zoekresultaat laat zien.

Dergelijke vraagstukken kunnen alsnog op een enkele pagina verwerkt worden door het creëren van overzichten of kennisbanken. Het is dan ook geen verrassing dat kennisbanken steeds vaker aan de top van Google terug te vinden zijn.

Analyseer bezoekers per premium keyword en optimaliseer

Voor premium zoekwoorden (zoekwoorden met hoogvolume en/of hoge omzetwaarde) is het analyseren van diverse gebruikersdata cruciaal om door te groeien tot de top 3. Het doel hiervan is om te begrijpen of gebruikers antwoord op hun vraag krijgen en of dit efficiënter mogelijk is. In diverse gevallen wordt dit uitgebreid met het aanzetten tot een conversie.

In zeer weinig gevallen is het rendabel om een compleet kwalitatief onderzoek te doen naar de ervaring van gebruikers op een specifieke pagina. Daarom worden tools als HotJar, Google Optimize en VWO door de meeste marketeers gebruikt om de user experience van een bezoeker te meten.

HotJar geeft ons de mogelijkheid om met bezoekers mee te kijken wanneer ze een van de websites van onze opdrachtgevers bezoeken. We zien precies op welke elementen wel (en welke juist niet) geklikt wordt. Ook is duidelijk te analyseren of de bezoeker de juiste informatie heeft kunnen vinden en hoeveel tijd dat heeft gekost.

Door voor deze bezoekers webpagina’s verder te optimaliseren, neemt de interactie van gebruikers met de pagina toe. En dat zou volgens velen een zeer grote invloed op de posities in Google hebben.

VWO is een tool die vooral onder CRO-experts geliefd is. Als zoekmachine optimalisatie bureau, gebruiken wij deze tool deels om dezelfde redenen. VWO geeft ons de mogelijkheid om bezoekers in groepen op te delen en verschillende pagina’s te laten zien. De pagina waar vervolgens de beste interactie of hoogste conversie mee bereikt wordt, kan vervolgens met enkele klikken als hoofdpagina geactiveerd worden.

Genoemde CRO-tools komen steeds vaker voor in de gereedschapskist van een ervaren SEO-expert. Google wordt slimmer, dus van SEOs mag verwacht worden dat zij net zo goed bij de les blijven.

Zoekanalyse: van zoekwoordenonderzoek tot social relevance

Ieder zoekmachine optimalisatie traject start met een grondige analyse naar het zoekklimaat rondom een website. Op het eerste gezicht lijkt vrijwel iedere website een kleiner zoekweb om zich heen te hebben dan daadwerkelijk het geval is.

Een grondige analyse bestaat uit een (1) zoekanalyse, (2) zoekwoordenonderzoek, (3) concurrentieonderzoek en (4) communityonderzoek. Vooral het laatste punt is de afgelopen jaren in de wereld van zoekmachine marketing belangrijker geworden.

Waar komen de huidige bezoekers vandaan?

Met uitzondering van nieuwe websites kan voor iedere bestaande website worden achterhaald op welke zoektermen bezoekers in contact met de website komen. In een van ons meest bezochte plekken, de Google Search Console, zijn overzichten te vinden waar de huidige zoekprestaties weergegeven zijn. Van het aantal vertoningen en kliks op een specifiek zoekwoord tot de huidige positie van de website op dit zoekresultaat.

Maar waarom is het nodig om te ontdekken waar de huidige bezoekers vandaan komen?

Veel onervaren SEOs gaan zonder te analyseren pagina’s verwijderen en aanmaken. Ze creëren alleen maar nieuwe pagina’s en laten bestaande pagina’s verwaarlozen of zelfs verwijderen.

Dat terwijl deze eerdere bezoeken juist een beeld kunnen geven van waar de website nu wel op scoort (en met succes informatie over weet te bieden). Oftewel, op deze pagina’s zit (link)waarde en dat gaat ons straks helpen nog makkelijker naar boven te groeien. We leveragen bestaande pagina’s om straks de zoekwoorden waar we echt op willen groeien een kickstart te geven.

Zoekwoordenonderzoek: waar willen we heen?

Doordat content een dusdanig grote rol binnen zoekmachine optimalisatie is gaan spelen, is het zoekwoordenonderzoek ook een prominenter onderdeel van dit proces geworden. Tien jaar geleden was het excessief verwerken van het belangrijkste keyword genoeg om op page one te komen. Tegenwoordig is het creëren van een web van relevantie de sleutel tot de eerste pagina.

Als wij zoekwoordenonderzoek voor een van onze projecten uitvoeren, schetsen we een spinnenweb dat kan blijven groeien zolang het relevant blijft. In het geval van SEO zoekwoorden waar we al meerdere keren aan gerefereerd hebben, zou het web kunnen doorlopen tot zoektermen als ‘long tail zoekwoordenonderzoek’ of ‘voordelen van seo ten opzichte van sea’. Een term als ‘Facebook campagnes uitbesteden’ zou al niet meer in het spinnenweb thuishoren.

De kern van het spinnenweb zal altijd het belangrijkste zoekwoord bevatten, in dit geval ‘zoekmachine optimalisatie’. Door onderzoek te doen waar bezoekers nog meer op zoeken, worden de eerste ringen rondom de kern gevormd.

gerelateerde-zoekopdrachten-zoekmachines

Zoektermen die gerelateerd zijn aan de hoofdterm

Bij meerdere grote premium zoekopdrachten richten wij ons altijd eerst op de termen met het minste volume. Om te kunnen groeien naar de zoektermen met hogere zoekvolumes moet er namelijk wel eerst traffic zijn. Zonder interactie op de bestaande pagina’s heeft Google namelijk geen data om de pagina-waarde van de website te bepalen.

De belangrijkste termen krijgen een eigen contentstrategie (pagina, on- en off backlinks en continue copy) waardoor de eerste zoekwoorden analyse ook het belangrijkst is. Het missen van waardevolle zoektermen kan vroeg in het proces voor onvoorziene kosten zorgen.

Zoekwoordenonderzoek 2.0: Fora en Quora

Omdat ook onze concurrentie steeds beter wordt in zoekmachine optimalisatie moeten we steeds beter kunnen inspelen op toekomstige zoekopdrachten. Als Google namelijk ziet dat de meest intentie-gerichte zoekopdrachten binnen een specifiek gebied door ons beantwoord worden, kunnen we makkelijker doorgroeien op premium zoekwoorden.

Inschatten welke zoektermen door concurrenten gemist worden of de komende maanden belangrijker gaan worden is lastig. Fora en vraagbaken zoals Quora en Reddit blijken echter een bron van relevante zoekvragen te zijn. Op deze websites komen namelijk de vragen waar bezoekers via Google geen antwoord op hebben kunnen vinden. Door deze bezoekers in een vroege fase al van de juiste informatie te voorzien, kunnen met een enkele pagina duizenden bezoekers worden bereikt.

lokale-zoekmachine-optimalisatie

Wat is lokale zoekmachine optimalisatie?

zoekmachine-optimalisatie-advocaten

Hoe kunnen advocaten optimaliseren voor lokale zoekopdrachten?

Facebook-groepen kunnen net zo makkelijk worden ingezet om te verkennen welke vraagstukken binnen jouw vakgebied spelen. Door je als expert beschikbaar te stellen om leden van een bepaalde groep jou vragen te laten stellen ontdek je binnen een uur zoektermen waar je concurrenten nooit aan zouden denken.

Onderzoek waarom jouw concurrenten hoger in Google scoren

De invloed van content en linkbuilding worden vaak pas echt duidelijk als je op een specifiek zoekwoord (mét zoekvolume) de eerste drie resultaten analyseert. Je zult altijd zien dat de top 3 voor deze specifieke pagina backlinks hebben aangemaakt (hier meer over linkbuilding). Ook zullen de pagina’s op diverse manieren voor relevante zoektermen geoptimaliseerd zijn met als doel hoger in Google te scoren.

Je komt de belangrijkste zoekterm vaak op de verschillende plekken tegen;

  • In koptitels
  • Als alt-tag voor een afbeelding
  • Als beschrijving onder afbeeldingen
  • In de eerste alinea
  • Zo’n 1 tot 2 keer per 100 woorden hoofdtekst
  • In de titel van de ingesloten YouTube-video
  • Als anchor van een externe link naar een pagina met autoriteit
  • Tussen de breadcrumbs
  • In de slug van de URL

Het verwerken van zoekwoorden op de bovenstaande plekken is misschien nog wel het makkelijkste onderdeel van SEO. Omdat niemand precies met welke hoeveelheden precies het beste resultaat kan worden bereikt, spelen interactie en autoriteit tegenwoordig een belangrijkere rol.

Op zoektermen waar nog niet de beste SEOs aan het werk zijn geweest zal je echter ontdekken dat op de pagina’s zelf zoekwoorden te veel of te weinig gebruikt zijn. Vooral het gebruik van soortgelijke zoektermen wordt door de meeste websites weinig gedaan.

Content voor zoekmachine optimalisatie

Een typisch zoekmachine optimalisatie project zal een budget hebben dat voor 35 tot 40 procent bestaat uit de creatie van content. Google heeft meerdere keren laten doorschemeren dat content het belangrijkste element is waarop de zoekresultaten gebaseerd worden. Samen met linkbuilding, zou het voor 80 procent de posities bepalen.

Binnen deze twee onderdelen, zijn er vervolgens weer honderden factoren die bepalen of een tekst of link relevant en kwalitatief is.

Content is dan ook bij page/one het meest arbeidsintensieve onderdeel, vooral als het om internationale projecten gaat. Webshops die in een keer in tien landen willen ranken hebben dus ook tien keer zoveel content nodig dan een webshop die zich alleen op Nederland of België richt.

We hebben ondertussen meer dan zeven miljoen woorden SEO-content geproduceerd. Als we er een boek van zouden maken, zou het 30.000 pagina’s hebben. Wat blijkt? Bijna 95 procent van deze woorden is onder te verdelen in vijf soorten SEO-teksten.

SEO Productteksten

Voor iedere webshop met een groot assortiment is het altijd de vraag of de investering in SEO het waard is. SEO optimalisaties voor specifieke producten met zeer lage absolute marges zullen namelijk lastig terug te verdienen zijn. Een enkel product voorzien van een SEO-producttekst kost rond de € 45,- ex. BTW. Wanneer een webshop met 100 producten dus voor alles compleet nieuwe SEO-productteksten nodig heeft, komen de kosten al snel rond de € 5000,- uit.

Als een specifiek product echter sterk relevant is voor een zoekterm – met weinig concurrentie en een redelijk zoekvolume – is het de tijdsinvestering van zoekmachine optimalisatie waard. Een goed voorbeeld zou een producttekst voor een modeltrein zijn, bijvoorbeeld de ‘Märklin 29256 Startset Nederland werktrein met NS 1600 locomotief’.

Indien op zoektermen als ‘Märklin 29256’ of ‘Märklin met NS 1600 locomotief’ volume zit en de concurrentie geen (goede) productteksten heeft, bestaat de kans dat een nieuwe of aangepast SEO-producttekst de investering waard is.

Een goede SEO-producttekst moet aan de volgende onderdelen voldoen;

  • Informeer de lezer met inhoudelijke en relevante informatie;
  • Geef de voor- en nadelen van het product weer;
  • Optimaliseer de tekst voor relevante zoektermen;
  • Schrijf een tekst die uniek voor dit specifieke product is;
  • Oftewel: geef antwoord op alle vragen die voor de gemiddelde bezoeker relevant kunnen zijn.

Je kon eerder lezen dat de interactie van bezoekers op een pagina invloed heeft op de positie van de website in Google. Als bezoekers bij jouw webshop niet op de informatievoorziening kunnen rekenen die wel bij de concurrentie gevonden kan worden zal Google dit laten meewegen.

SEO Categorieteksten

Webshops als Coolblue en Bol hebben de afgelopen jaren sterk kunnen groeien doordat er aanzienlijk geïnvesteerd is in de zoekmachine optimalisatie van categoriepagina’s. Met miljoenen producten is het voor partijen van deze omvang niet realistisch iedere producttekst ook voor SEO te schrijven, waardoor een focus op categorieniveau meer rendeert.

Goede voorbeelden hiervan zijn categorieën als ‘koptelefoons’ en ‘smartphones’. Op beide (zeer competitieve) zoektermen staan Bol en Coolblue op plek 1 en 2. Dat terwijl er ook webshops zijn die zich volledig richten op deze categorieën!

Zoekresultaten voor Koptelefoons

Zoekresultaten voor Koptelefoons

Zoekresultaten voor smartphones

Zoekresultaten voor smartphones

Tot drie tot vier jaar geleden zagen de zoekresultaten van deze kostbare zoektermen er totaal anders uit. Specialisten als Mobiel en BelSimpel scoorden voor smartphones in de top en BAX en Bose voor koptelefoons. Door diepgaande SEO optimalisaties met een enorm budget, schoten giganten als Bol en Coolblue de specialisten voorbij. En daar lijkt de komende jaren geen verandering in te komen.

Hoe ze dat hebben gedaan? Extreem investeren in on-page interactie, backlinks en contentcreatie. Omdat Coolblue haar categoriepagina’s niet kan opvullen met teksten waar direct alle zoekvragen beantwoord mee kunnen worden, is voor de volgende handige interactieve elementen gekozen;

Handig overzicht koptelefoons Coolblue

Duidelijk overzicht koptelefoons Coolblue met links naar landingspagina’s indien extra informatie benodigd is

keuzehulp-cb-koptelefoon

keuzehulp tbv interactie

Intuïtieve keuzehulp tbv interactie

Een van de redenen dat Bol en Coolblue op dusdanig veel premium termen hoog kunnen scoren, is de aanwezigheid van een substantieel zoekmachine optimalisatie budget. De SEO-kosten zullen bij de schaal waar beide webshops op opereren binnen een jaar al terugverdiend worden.

Hoe kan je dan op een categorieterm met een webshop scoren waar geen miljoenen euro’s SEO-kosten gemaakt mogen worden? Dat doe je door je te richten op de volgende onderdelen;

  • Creatie van een handig overzicht naar relevante producten
  • Optimaliseer de categorieteksten o.b.v. je zoekwoordenonderzoek
  • Voorzie de bezoeker van informatie op categorieniveau:
    • Welke soorten producten zijn er in deze categorie te vinden?
    • Welke onderlinge verschillen zijn er?
    • Wat is het verschil tussen de goedkope en dure versies?
    • Hoe kan de bezoeker bepalen welk product bij de zoekvraag past?

Voer jij bovenstaande punten beter uit dan je concurrenten en heeft jouw website een sterkere linkautoriteit? Dan kan zou jouw website hoger in Google moeten scoren dan de competitie!

SEO Blogteksten

Al hebben SEO blogs in bepaalde zoekniches hun topposities verloren, zijn er nog altijd veel onderwerpen waar blogs de topposities bepalen. Blogs over gezondheid, reviews en interieur presteren veelal beter dan statische pagina’s waar weinig interactie mogelijk is.

Het belangrijkste verschil tussen een blog en statische pagina is namelijk dat bezoekers (meestal) reacties kunnen plaatsen. In sommige gevallen betekent dit dat SEO-blogs automatisch backlinks genereren door bijvoorbeeld de nieuwswaardigheid of relevantie. Iets wat met een reguliere pagina alleen handmatig mogelijk is.

Een goede SEO-blog is er dan ook een blog die aantrekkelijk om te delen is. Omdat er alleen in ons land al tienduizenden blogs per dag worden geplaatst, is het zeer lastig om een blog er uit te laten springen. Het is daarom van belang dat het ‘delen’ van de blog zelf wordt opgestart.

Dit is de eerste keer dat het zogeheten social marketing aspect van SEO naar voren komt. Dit onderdeel heeft namelijk meer te maken met linkbuilding dan SEO content. Met social marketing zorgen we ervoor dat we de zichtbaarheid van een blog verder verhogen én dat de kans toeneemt dat anderen de blog zullen delen. In de praktijk lukt dit echter zelden waardoor het handmatig aanleggen van backlinks de enige logische optie blijft.

Maar hoe ziet een goede SEO-blog er precies uit? Alhoewel dit per zoekmachine optimalisatie strategie en niche kan verschillen, kan de volgende basis gehanteerd worden;

  • Verwerk relevante zoekwoorden voor het onderwerp;
  • Zorg voor bruggetjes naar andere pagina’s of artikelen (interne linkbuilding);
  • Kies voor een duidelijke opbouw voor korte artikelen (Intro, kern, conclusie);
  • Maak een eenvoudig te navigeren inhoudsopgave voor grote artikelen;
  • Zet lezers aan tot reacties;
  • Zet lezers aan tot deelacties door het artikel makkelijk deelbaar te maken;
  • Schrijf titels die duidelijk uitleggen waar de bijbehorende alinea’s over gaan;
  • Bepaal de onderwerpen waarover je blogt op onderwerpen waar jouw bezoekers écht geïnteresseerd in kunnen zijn.

Puur SEO-blogs schrijven omdat SEO experts zeggen dat je dat moet doen is zinloos. Blog alleen als je ook echt een onderwerp of vraag hebt kunnen vinden waar jouw lezers oprecht benieuwd naar zijn.

Websites vullen met irrelevante content zorgt er alleen maar voor dat Google niet meer weet wat nu echt voor jouw bezoekers relevant is. Hoger in Google komen op een specifiek onderwerp lukt alleen als bezoekers jouw website met dat onderwerp kunnen identificeren.

SEO Landingspagina’s

Landingspagina’s zijn een van de meest gebruikte pagina’s door marketeers. Of je nu een FB of SEA marketeer bent: het liefst heb je de beschikking over een groot aantal unieke landingspagina’s om specifieke doelgroepen te bereiken.

Een goed voorbeeld hiervan is een project (2016) dat we hebben gedaan voor PCService (tegenwoordig Fixers). PCService wilde op grote schaal op SEO inzetten, mede door voor alle plaatsen met meer dan 50.000 inwoners landingspagina’s te laten maken.

In totaal zijn vanuit PCService meer dan 1000 landingspagina’s gecreëerd zoals ‘Laptop reparatie Amsterdam’ en ‘Apple reparatie Barendrecht’. Deze pagina’s zijn een uitstekend voorbeeld van hoe local search en SEO-landingspagina’s kunnen worden ingezet om binnen korte tijd hoger in Google te komen. Want met beperkte zoekmachine optimalisatie (maar enkele links nodig) kan op lokale zoekwoorden gerankt worden.

De meeste SEO-landingspagina’s, vooral wanneer deze pagina’s door meerdere kanalen gebruikt worden, dienen om direct leads te verzamelen. Wij adviseren onze klanten dan ook, indien relevant, een lead opt-in aan dit soort pagina’s toe te voegen. Mocht de bezoeker namelijk al direct het antwoord kunnen vinden, kan later altijd nog een contactmoment worden ingepland.

Datzelfde gaat op voor de retargeting vanuit deze pagina’s. Omdat SEO-landingspagina’s zeer specifiek zijn, kunnen doelgerichte retargetingcampagnes voor een zeer hoge ROAS (Return on Ad Spend) zorgen.

Maar wat is volgens de SEO-wizards van page/one een goede SEO-lander?

  • Lange landers mogen zolang navigatie naar belangrijkste informatie duidelijk is;
  • Specifieke SEO-targeting zonder overlap op andere keywords;
  • Verzamel locatie-specifieke backlinks (bijv. lokaal nieuws of directory);
  • Verwerk op diverse plekken opt-in boxen, vooral bij lange landers;
  • Creëer een relevante linkstructuur naar andere landers.
    • Apple Reparatie Rotterdam naar landers ‘Macbook reparatie’ of ‘iPhone reparatie’

Ook SEO-landingspagina’s zijn geen hogere wiskunde. Niets is bij zoekmachine optimalisatie zo belangrijk als het aanhouden van een logische structuur. Als het voor de gebruiker logisch is, is dat het voor Google ook.

SEO Homepage

Websites waar het mogelijk is om met hoge posities op een klein aantal premium zoekwoorden veel traffic te genereren, worden idealiter het meest voor de homepage geoptimaliseerd. De homepage is namelijk vrijwel altijd de pagina waar de meeste interactie plaatsvindt en de hoogste linkautoriteit heeft.

Een van onze klanten, Designerchairs24, richt zich voornamelijk op de verkoop van Eames stoelen. Als grootste verkoper van dit type stoel mag verwacht worden dat de organische posities hier ook naar zijn. Tot begin 2018 was dat niet het geval, aangezien Designerchairs24 op de belangrijkste zoekwoorden niet in de top 50 te vinden was.

Doordat de meeste Adwords-kosten al richting diezelfde Eames stoelen werden gemaakt en het assortiment vooral bestaat uit varianten van dit product, is er een klein aantal premium zoekwoorden echt relevant.

Door intensieve zoekmachine optimalisatie, on- en offpage, lukte het vervolgens om op ‘Eames Stoelen’ en ‘Eames Stoel’ binnen zes maanden al 50 tot 80 posities hoger in Google te ranken. Namelijk op plek 4 en 5.

Het grote verschil?

De volledige optimalisatie is nu richting de homepage in plaats van individuele productpagina’s waar het voorheen in de zoekresultaten op te vinden was. De interactie en keuzevrijheid van bezoekers is aanzienlijk hoger op de homepage dan een specifieke productpagina. Door de homepage te optimaliseren voor deze zoekwoorden kon Designerchairs24 door zoekmachine optimalisatie binnen zeer korte tijd meer dan 1500 procent in Google groeien.

Een homepage voor SEO optimaliseren wordt een stuk ingewikkelder wanneer het een website betreft die zich niet op een klein aantal producten of diensten richt. Zo zullen de zelfbedieningsstations van Tango een stuk makkelijker voor de homepage geoptimaliseerd kunnen worden dan het miljoenenassortiment van Zalando.

 

Zalando SEO Homepage zoekmachine optimalisatie

Zalando SEO Homepage content

Hoe Zalando dit heeft opgelost?

Mooi is het niet, maar Zalando heeft dit opgelost door de homepage met content te optimaliseren voor de belangrijkste zoekwoorden. Termen van ‘Zalando outlet’ tot ‘extra brede schoenen’ krijgen op de homepage een interne link. Net als de belangrijkste merken en productgroepen.

Linkbuilding in 2019

Zoekmachine optimalisatie is pas compleet als linkbuilding een belangrijke rol heeft mogen spelen. Als het aan ons ligt, gaat namelijk 30 tot 40 procent van de SEO kosten naar linkbuilding. De tijden dat een informatief artikel over een bepaalde dienst of product organisch links kon opbouwen zijn al jaren voorbij. Handmatige kwalitatieve linkbuilding maakt het mogelijk om van een gemiddelde website een grote speler te maken.

Linkbuilding is een van de voornaamste redenen waarom het als webmaster veel lastiger is geworden boven grote websites te ranken. Een doe-het-zelf blog van een echte liefhebber zou tot enkele jaren geleden vrijwel altijd boven een Karwei of Praxis scoren. Tegenwoordig is dat praktisch onmogelijk, doordat de SEO kosten die gemaakt zouden moeten worden om dergelijke partijen bij te houden nooit zullen renderen voor een kleine ondernemer.

In je eentje strijden tegen een team van SEO-schrijvers en linkbuilders is in veel gevallen een verloren strijd. Toch zijn er ook voor de kleine ondernemers opties.

Binnen ons zoekmachine optimalisatie proces speelt linkbuilding samen met SEO-content de hoofdrol. De onderstaande werkwijze geeft al enigszins weer wat jij kunt doen om Goliath te verslaan.

Wat is linkbuilding en waarom kunnen websites niet zonder?

Zoals ik je al liet doorschemeren is linkbuilding het middel dat op premium keywords het verschil kan maken tussen positie 10 en positie 1. De bekendste SEO blog Backlinko voerde in 2016 een onderzoek uit waar de invloed van backlinks op meer dan een miljoen zoekresultaten werd onderzocht.

hoger-in-google-met-backlinks

Hoe meer backlinks (ref. domains), hoe hoger in Google

Backlinko bevestigde wat iedereen eigenlijk al wist: backlinks hebben een enorme invloed op de posities van een website in Google. Websites zonder backlinks ranken zelden in de top 5 en al helemaal niet op zoekwoorden met een hoog zoekvolume.

Dit is volledig in lijn met de eerste algoritmes van Google, waar backlinks een nog grotere rol speelde. Een van de eerste algoritmes zou voor bijna 70 procent van de posities op backlinks hebben gebaseerd. Omdat webmasters het toen nog eenvoudige algoritme van Google al snel doorhadden, was het met willekeurige backlinks mogelijk direct hoger te komen.

Tegenwoordig is het de kwaliteit van de backlink versus het aantal backlinks dat op dit onderdeel gaat bepalen welke positie een website in Google verdient. google-ranking-uitleg

Dit is het makkelijkst uit te leggen met de volgende afbeelding, waar de grootste planeet de website achter het eerste zoekresultaat vertegenwoordigd en de andere websites onderdeel uitmaken van de externe linkstructuur.

Deze afbeelding geeft uitstekend weer dat het niet gaat om het aantal links dat een website heeft, maar de kwaliteit daarvan. De grootste planeet heeft dan ook minder links dan de groene planeet, maar wat de grote planeet wel heeft zijn meer kwalitatieve links van andere planeten.

Voor zoekmachine optimalisatie werkt dit precies hetzelfde. Hoe meer websites met autoriteit naar een pagina verwijzen, hoe meer waarde aan deze pagina toegekend kan worden.

Kortom, een verwijzing vanaf een artikel op NU.nl is duizend keer zoveel waard als een link vanaf een website met enkele tientallen lezers per maand.

 

Lokale zoekmachine optimalisatie

Maandelijkse Google optimalisaties om te blijven groeien

Case studies

Onmisbare video’s over zoekmachine optimalisatie

https://www.youtube.com/watch?v=ZnUdUsNvkWw

Content

Copywriting, visual & off-page content

Technische optimalisaties

CRO, UX, Canonicals, Crawl-errors, Structured Data

Linkbuilding

Interne en externe linkstructuren, advertorials

Zoekanalyse

Keyword research, competitive SEO en social marketing

Bronnen:
Backlinko
Google Webmaster Guidelines
AdvancedWebRanking
Prestatierapportages Google Zoeken

Deze pagina is voor het eerst door Google geïndexeerd op 27 februari 2019 (rank 100+)